Om forfatterne til
Børns liv og læring
Michael Wahl Andersen er cand.pæd.psyk., ansat som lektor på professionshøjskolen UCC og har bl.a. beskæftiget sig med børns tidlige udvikling af matematisk opmærksomhed i dagtilbud og den betydning, dette har for deres tilegnelse af matematisk literacy/numeracy og matematiske kompetencer. Michael har i denne sammenhæng skrevet artikler om pædagogen som facilitator af matematisk opmærksomhed i skolestart og dagtilbud.
Karen B. Braad er cand.pæd. i pædagogik, ph.d., tidligere underviser på professionshøjskolen UCC og DPU og har bl.a. bidraget til antologier om teori – praksisforholdet, specialpædagogik, læreruddannelsens historie og undervisning og læring.
Stig Broström er uddannet pædagog, cand.pæd. og ph.d. i småbørnspædagogik og er professor emeritus ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) under Aarhus Universitet. Han har bl.a. forsket i og skrevet om didaktiske og almenpædagogiske temaer, læreplaner, vuggestue- og børnehavepædagogik, værdier i dagtilbud, overgang til skolen og indskolingspædagogik, lærings- og udviklingsteori, leg og æstetiske læreprocesser samt science i børnehaven.
Jan Kampmann er mag.art. og cand.mag. i pædagogik og sociologi og er ansat som professor ved Institut for Mennesker og Teknologi på RUC samt som professor II ved Institutt for pedagogikk på Universitetet i Agder. Jan Kampmann har igennem mange år forsket i daginstitutions- og skoleområdet, med særlig interesse for, hvordan hverdagslivet forsøges håndteret i disse, i stadig mere politisk styrede, institutionelle sammenhænge, såvel set fra børne-/elevperspektiv som fra pædagog-/lærerperspektiv.
Suzanne Krogh er cand.psych. med speciale i børn og unges udvikling og lektor i pædagogik. Privat konsulent, foredragsholder, underviser, forfatter, familierådgiver, ledelsescoach samt ekstern lektor i UCC, Life-lab (www.life-lab.dk.)
Sara Hannibal er cand.mag. i dansk og engelsk. Hun er ansat som lektor ved læreruddannelsen på UCC i dansk og i dansk som andetsprog og som faglig konsulent i Nationalt Videncenter for Læsning på forskellige tværprofessionelle projekter i skole, sfo og dagtilbud med tidlig literacy som omdrejningspunkt. Sara har igennem mange år også undervist lærere og pædagoger i efter- og videreuddannelsesregi, bl.a. Sprogpakken, læsevejlederuddannelsen og særligt tilrettelagte forløb for børnehaveklasseledere og lærere.
Klaus Nielsen er cand.psych. og ansat som professor i pædagogisk psykologi på Aarhus Universitet. Klaus Nielsen har bl.a. forsket i læring, mesterlære og frafald.
Søren Smidt er cand.psych., ph.d., chefkonsulent og forsker ansat på UCC. Forfatter til en lang række artikler, bøger og film om pædagogik, daginstitutioner og barndom.
Lene Tanggaard er cand.psych., ph.d. og er ansat som professor og viceinstitutleder ved Institut for Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet. Lene Tanggaard har forsket i læreprocesser og kreativitet og har udgivet talrige artikler og bøger med disse temaer som omdrejningspunkt.
Peter Weng er cand.pæd. i matematik og lektor på professionshøjskolen Metropol. Arbejder med elever med særlige behov eller særlige forudsætninger i matematikvanskeligheder samt evaluering af og problembehandling i matematikundervisningen.