BARNDOM

Debat i Deadline d. 13.11.2012 mellem Jan Kampmann og Christine Antorini, 10 min.

Debatten drejer sig om den øgede skoleorientering i børnehaver. Jan Kampmann er bekymret over tendensen til, at børns liv i dagtilbud primært skal dreje sig om at gøre børnene skoleparate. Der er for stort fokus på, pædagogiske aktiviteter, der skal give børn færdigheder, der kan måles. Christine Antorini mener, det er vigtigt, at alle børn bliver så dygtige, som de kan blive, og derfor skal pædagoger have fokus på, hvordan de fx ved at deltage i børns leg kan give børnene ny viden og pædagogerne skal bl.a. træne børns sprog. Jan Kampmann mener, der er mere behov for en opmærksomhed på børnenes egne projekter med fx at finde plads og position i børnegruppen.

Stig Brostrøms afskedsforelæsning: Fra struktureret pædagogik til dynamisk didaktik, 60 min.

I forelæsningen gennemgår Stig Brostrøm hovedpunkterne fra hans arbejdsforløb, fra 1970´erne og frem til nutiden. De sidste 30 minutter af forelæsningen handler om hvordan læringsdiskursen igennem de seneste ti år er blevet dominerende i dagtilbud og Stig Brostøm understreger, at omsorg, opdragelse og undervisning bør være i fokus sammen med dannelse og demokrati.

Stig Brostrøm taler bl.a. om at empatisk samspil mellem barn og pædagog med henblik på læring er det samme som undervisning, og han fremhæver, at det i det pædagogiske arbejde er vigtigt at finde balancen mellem pædagogens/lærerens styring og barnets medbestemmelse.

SE VIDEO HER

Børn og unge i Danmark – velfærd og trivsel:

Uddrag fra undersøgelsens sammenfatning:
’Undersøgelsens mange forskelligartede resultater leder ikke samme sted hen. Ikke desto mindre tegner undersøgelsen samlet set det overordnede indtryk, at udviklingen på en række områder synes at gå i den rigtige retning. På nogle områder er tilstanden status quo, mens der visse steder er tale om en forværring. I forhold til sidstnævnte vil vi pege på to forhold.
For det første: Selvom den økonomiske afmatning efter finanskrisen ikke generelt synes at påvirke børnebefolkningens materielle velfærd, ser vi alligevel tegn på, at nogle af de socialt dårligst stillede børn er blevet mere udsatte. Der er grund til fremover at følge, om der er tale om en udvikling, som bevæger sig mod øget social polarisering. Vi vil i den forbindelse tilføje, at vi formoder, at problemerne har et større omfang, end denne rapport kan vise. Det skyldes, at der er et betydeligt bortfald af respondenter fra netop de mest socialt sårbare grupper; en erfaring, der også kendes fra andre interviewundersøgelser af sociale forhold i befolkningen.’

SE VIDEO HER

Deadline d.6.9.17 hvor den norske filminstruktør Margreth Olin interviewes

Margreth Olin har lavet dokumentarfilmen Barndom. Margreth Olin er kritisk overfor læringsdiskursen fremmarch i dagtilbud, som hun mener medfører stress og mistrivsel for mange børn og hendes opfattelse er at børn gennem legen udvikler de bedste forudsætninger for at klare sig godt i skolen.  Annegrethe Ahrenkiel fra RUC der  og Agi Csonka fra SFI diskuterer senere i udsendelsen filmen.

SE DEADLINEPROGRAMMET HER

”DOXBIO biografpremiere 6. september 2017. Den norske mesterinstruktør Margreth Olin viser i sin nyeste film, hvordan det ser ud, når børn får lov at gøre det, de er bedst til: at lege – uden hensyn til læreplaner, læringsmål og andre diktater. Olins sanselige og poetiske film lægger op til debat om det stadig stærkere fokus på, at stadig yngre børn skal tilegne sig akademisk kundskab. “Det tager tid at vokse op. Legen er barnets arbejde”, siger instruktøren, og viser os det store i det små.”

SE KLIP FRA FILMEN HER